Piękne ciało

Menu główne: Aktualności | Kontakt | Prawa autorskie | Strona główna | Księga gości
Menu tematyczne: Ćwiczenia | Odżywianie | Psychika ciała | Różne |
wersja tekstowa witryny Piękne Ciało - rozdzielczość 800x600 | Licznik odwiedzin 

Odżywianie
Anoreksja | Dieta | Herbaty ziołowe | Jedzenie | Miód I Waga ciala

Czy waga naszego ciała jest w normie ?

Waga naszego ciała nie tylko wpływa na samopoczucie, ale też, gdy jest zachwiana jej równowaga, może być przyczyną wielu przykrych dolegliwości jak i chorób. Niedowaga może spowodować wzrastające ryzyko zapadalności na niepłodność, osteoporozę oraz powodować nieregularne miesiączki. Otyłość zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, chorób serca, udaru mózgu, cukrzycy, niektórych postaci nowotworów, zapalenia stawów oraz kłopotów z oddychaniem. Dorośli powinni unikać niekontrolowanego przybierania na wadze i chudnięcia. Jeżeli z niewiadomych nam powodów, masa ciała ulega znacznie obniżeniu lub wzrostowi, należy skontaktować się z lekarzem.

Ocena masy - ciała wskaźnik BMI

By dowiedzieć się czy mamy prawidłową masę ciała, możemy użyć Wskaźnika Masy Ciała (BMI) który wylicza się ze wzoru:

Masa ciała (kg) / [wzrost (m)]2 - przykład: Mierząc 170 cm i ważąc 65 kg BMI masy naszego ciała wyniesie 22.4

Iterpretacja BMI:
- <18,5 / Niedowaga
- 18,5 - 24,9 / Norma
- >25 / Nadwaga
- 25 - 29,9 / Okres przed otyłością
- 30 - 34,9 / Otyłość I stopnia
- 35 - 39,9 / Otyłość II stopnia
- > 40 / Otyłość III stopnia

Oprócz BMI należy również zmierzyć swój obwód w tali. Znaczny rozwój tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha, może być przyczyną chorób nawet wówczas, gdy nasz BMI pozostaje w granicach normy. W przypadku kobiet powinien wynosić poniżej 80 cm (obwód tali powyżej 88 cm świadczy o otyłości), natomiast u mężczyzn nie powinien przekraczać 94 cm (jeśli przekracza 102 cm świadczy to o otyłości).

Ocena ilości tkanki tłuszczowej

Przyglądając się bliżej naszej wadze, powinniśmy zwrócić uwagę na ilość tkanki tłuszczowej występującej w naszym organizmie. Tą ilość oblicza się ze wzoru:

% tkanki tłuszczowej = 1,2 x BMI + wiek - 10,8 x płeć - 5,4

wskaźnik płci męskiej: 1, żeńskiej: 0

Interpretacja wyników: powyżej 15 - 20 % u mężczyzny oraz powyżej 25 - 30 % u kobiety, świadczy o otyłości.

Jeżeli musisz zrzucić parę kilogramów, rób to stopniowo, nie próbuj żadnych cudownych diet, które doprowadzają do wycieńczenia organizmu, kończąc się często tzw. efektem jojo (szybkim przybieraniem na wadze). Jeżeli cierpisz na nadwagę, zrzucenie 5-15 % w stosunku do wagi wyjściowej może poprawić twoje samopoczucie oraz zdrowie. Powinno się schudnąć o 10 % wagi wyjściowej w ciągu 6 miesięcy. Postaraj się zwiększyć swoją aktywność fizyczną. Zaleca się dorosłym, aby ćwiczyli minimum przez 30 minut dziennie, ale by zrzucić nadwagę należy ćwiczyć przynajmniej dwa razy tyle. Nawet niewielkie ograniczenie spożywanych dziennie kalorii i zwiększenie aktywności fizycznej, pomoże Ci utrzymać masę ciała lub zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

autor: Paweł Wilk

Bibliografia:
"Prawidłowa waga" Warszawa Publishing Š2001-2005 http://zdrowie.medicentrum.pl/
Wykorzstano materiały Servier Polska Sp. z.o.o. zawierające fragmenty publikacji The Medicine Group (Education) Ltd., Publishing House 62 Stert Street, Abingdon, Oxfordshire OX 14 3 U O, UK. Konsultacja medyczna: Dr M. Stearn, John Radcliffe Hospital Oxford, UK Ž 1994 Artem "Podstawowe porady dotyczące diety" http://www.najpiekniejsza.pl/
"Waga" Towarzystwo Społeczne COGITO http://cogito.org.pl/
Niezgoda Agnieszka "Małe jest ciężkie" Polityka nr 34 z 21.sierpnia 2004r

 STATYSTYKI ODWIEDZIN STRON WWW