Zasady ćwiczeń

Przeciwskazania - zanim zaczniesz ćwiczyć

Zanim podejmiesz aktywność fizyczną, należy pamiętać, że trening sportowy poza wieloma korzyściami (np. piękne ciało, zdrowie), może być także bardzo stresujący i może wyzwalać lub przyspieszać niekorzystne zmiany w naszym ograniźmie. Dobrze w tym celu wykonać kwalifikacyjne badania lekarskie i okresowo monittorować swoje zdrowie. Analiza wyników określa zdolność do uprawiania sportu, i mówi nam czy niektóre sporsoby aktywności nie będą nam szkodzić. Oto przykład zjawisk chorobowych uniemożlwiających czynnośc ruchową.

Tabela. 1. Przykłady chorób uniemożliwiających całkowity lub częściowy ruch.
Cześciowe przeciwskazania Całkowite przeciwskazania
  1. Choroba wrzodowa przewodu pokarmowego
  2. Choroby układu ruchu, wymagające leczenia przeciwbólowego
  3. Cukrzyca wyrównana przez insulinę
  4. Krótki okres po krwotoku wewnętrznym
  5. Nadciśnienie tętnicze
  6. Niedokrwistość niewyrównana
  7. Niewydolność serca, zaburzenia rytmu pracy serca, obecność rozrusznika, migotanie przedsionków
  8. Przewlekłe choroby: zapalne, układu moczowego i nerek, układu oddechowego
  9. Schorzenia naczyń obwodowych powodujące ból podczas wysiłku
  1. Bardzo duży stopień niewydolności serca w wyniku jego uszkodzenia, kardiomiopatia, napadowe migotanie przedsionków, niewyrównana dusznica bolesna, tętniak, zaburzenia rytmu serca wywoływane wysiłkiem, zbyt duży przerost mięśnia sercowego, zwężenie ujścia aortalnego,
  2. Choroba wrzodowa przewodu pokarmowego w fazie zaostrzenia i powikłań
  3. Nadwaga przy BMI > 40
  4. Nagłe zmiany zakrzepowo-zatorowe
  5. Niestabilne nadciśnienie
  6. Niewydolność układu oddechowego
  7. Niewyrównana cukrzyca
  8. Stany zapalne
Źródło: "Mała encyklopedia medycyny", PWN , W-wa 1982

Zasady ćwiczeń

Przed i w trakcie wysiłku fizycznego należy zapoznać się z kilkoma podstawowymi zasadami, dzięki którym unikniemy kontuzji i innych niemiłych skutków. Wykonując jakiekolwiek ćwiczenie należy trzymać się kilku podstawowych zasad, dzięki którym unikniemy kontuzji, bądź innych nieprzyjemnych ubocznych elementów. Są to następujące zasady:

  1. Zawsze rozpoczynamy ćwiczenia od rozgrzewki.
  2. Nigdy nie rozciagamy się na siłę - w przeciwnym przypadku można sobie naderwać mięsień lub naciągnąć, co jest bardzo bolesne.
  3. Nie ćwiczymy części ciała, która boli, z wyjątkiem bólu spowodowanego zakwasami
  4. Ćwiczymy regularnie.
  5. Nie przećwiczamy się - przećwiczenie może prowadzić do odwrotnych efektów uzyskania ładnej masy.
  6. Zwiększanie ilośći ćwiczeń powinno być stopniowe z dnia na dzień (np. nie robimy stu brzuszków jeśli poprzedniego dnia robiliśmy zaledwie 50, zwiększajmy powiedzmy z dnia na dzień tak o 1-2 ćwiczenia.

Autor: Renata Kadarpena